Brev:
Mad baby 7 mdr
12. december 2016
Alder:
7 mdr.
Mad baby 7 mdr
Hej Helen,
Min datter fylder 7 mdr om en uge. Hun vejer ca. 7,8 kg og har hele vejen fuldt sin vægtkurve og udviklet sig normalt.
Jeg gik 11 dage over termin. Hun er ammet fuldt til 4 mdr, hvorefter jeg gav flaske om aftenen indtil 5 mdr. Hun har aldrig været glad for at ligge og sutte, og amning har aldrig taget mere end 5-10 min. Hun har altid været et meget opmærksom barn som følger med i alt og meget motorisk aktiv.
Da hun var 5,5 mdr begyndte vi så småt med grød. Desværre blev hun for mæt af grød, selvom det var små portioner, så hun fravalgte amning om dagen, men ville gerne have flasken. Da jeg så gik mere over til flaske, tror jeg det gjorde hende så mæt, at hun ikke ville spise grød og mos. I starten tænkte jeg, det går nok og det med maden kommer, men nu er der gået en måned og hun vil stadig ikke spise. Hun er glad for vand af kop, men ikke mme i kop.
Jeg har tilbudt hende mad x 3 i en måned og det er kun enkelte dage, hvor der måske kommer et par skefulde ned, så jeg begynder at bekymre mig lidt.
Synes jeg gør alt det anbefalede med ro om måltiderne, rytme, lader hende bestemme, give hende håndmad at gnave af, slappe af omkring det, men ligemeget hjælper det.
Hun sidder enten på mit skød eller i sin højstol. Hun virker ikke så interesseret i maden, men vil gerne mose den mellem fingrene og se den falde på gulvet.
Angående flasker er der ikke rigtig en rytme, da jeg nogle gange tilbyder og når hun så ikke vil have, prøever igen efter et par timer. Typisk får hun dog en flaske på ca 150 ml tidlig morgen, hvorefter hun sover et par timer mere. Her laver jeg så grød, som hun ikke vil have.
Så får hun flaske inden formiddagslur, hvor hun på en god dag drikker 100 ml, men tit ingenting. Så laver jeg grøntsagsmos eller rugbrødshapser til frokost, hvilket hun ikke vil have, herefter får hun flaske inden eftemiddagslur, hvor hun typisk drikker ca 120 ml. Lurene tilsammen er nok 2,5 timer. Hun får lidt frugt eller andet om eftermiddagen og tit en flaske på nok 130 ml. Så tilbyder jeg igen gøntsagsmos omkring kl 18, hvilket nogengange ryger lidt ned. Tit er hun dog så træt og sulten her at det ender i gråd, hvor hun så bliver puttet med flaske kl 19 /20. Ca 100 ml. Efter en times tid vågner hun og er sulten og drikker igen 100 ml næsten i søvne. Herefter sover hun godt i ca 4 timer og får flaske 100-150 ml. omkring midnat. Sover herefter igen ca 4-5 timer.
Hun har fået ca 800 ml i døgnet de sidste par uger, så det er vel ikke alverden? Hun har afføring hver 2-3 dag og bliver nemt forstoppet. Det er grøn allomin syrnet, og vi har ikke problemer med luft.
Jeg tror hun er for mæt af sine flasker men får jo lige det hun skal have, så er i tvivl om jeg skal skære ned? Og så så fald hvordan?
Det virker til hun gerne vil spise selv, men jeg synes det er begrænset, hvad man kan give en 7 mdr baby i hånden. Hun får brocolli, tomatbåde, appelsinbåde, lidt opblødt brød. Har du ideer til hvad jeg ellers kan give hende uden risiko for hun får det galt i halsen?
Jeg har også forsøgt at skære ned på flaskerne men så bliver hun for sulten og ked af det virker det til.
Hilsen